11 dager !!

Har nå faktisk vært 11 dager her i dordogne (Frankrike), tida går så fort, og har det  veldig bra!! Har egentlig opplevd veldig mye her , såå her kommer det jeg har gjort de siste dagene

Dro den 6 september fra Trondheim – Oslo alene, (og det å si hade må nok være det definitivt verste med utvekslinga). I Oslo møtte jeg en veldig grei gjeng på 11 norsker som jeg reiste videre sammen med, og var mye med iløpet av helga. Vi kom til Paris i 7 tida, men måtte vente til 10-11 tida på bussen som skulle frakte oss til motellet vi skulle ligge på i utkanten av Paris. Så mitt første måltid i Frankrike var på maccern på flyplassen, men burgeren var veldig god da 😀 haha

Flyturen til Paris!

Image

På motellet hadde alle de andre afserne allerede ankommet og fått utdelt rom, og de fleste lå å sov .. men fikk listet meg inn på rommet jeg fikk utdelt (jenter som skulle til samme region som meg, fra Sveits, Russland, USA, NZ og Thailand!) Veldig greie 😀

Neste dag var det mange aktiviteter, og det gikk opp for meg at jeg faktisk gjorde det jeg har ventet sinnsykt lenge på, veldig rart, det er det fortsatt. Fram til lørdag (litt nå og) var det veeldig uvirkelig egentlig at jeg var i Frankrike, og ikke skal reise hjem før om 10 mnd. Iløpet av lørdag var vi også på en liten sightseeng i buss i Paris, og fikk sett de fleste turistatraksjoner. Vi stoppet ved eifeltårnet i 1 time, ellers kjørte vi, HAR VÆRT I PARIS 😀 Men skal tilbake for å være der litt lenger!

alle de norske

Bilde

Bilde

Ja, også ble jeg faktisk intervjua den helga på fransk, for en fransk radiokanal, :O, skjønte ikke mye for å si det sånn… de snakker jo så fort!  Under intervjuet gikk det rundt en mann med kamera konstant, men klarte heldigvis å presentere meg :::)

På søndag våknet vi klokka 0530 for å dra videre til v-familier med tog, og var faktisk egentlig veldig avslappet hele turen og ikke så veldig nervøs, ikke før den siste halvtimen, da kom nervene!! Men så kom vi fram på stasjonen, der alle familiene sto med «Velkommen til Frankrike» skilt. Jeg møtte familien og vi  kyssa på kinnet, et bisou på hver side(veldig fransk), og deretter gikk vi til bilen, for å dra og bli ønsket velkommen av afs i området, spise og snakke med familien. Etter å ha hørt alt dro vi «hjem», og spiste osv., dagen etter kom «mami» og «papi» og spiste hos oss, veldig hyggelige!

Dagen etter var første skoledag!! skjønte ikke så mye for å si det sånn, men de i klassen min var (og er )veldig snille!! Så jeg klarte meg, og spiste ikke lunsj på do 😀 Jeg kom i terminale S, som er 3klasse, med realfag = skjønner ikke matte og kjemi, menmen, folkene er veldig greie, så det veier opp for det! Skoledagen er VEEELDIG lang her. Starter kl 8 hver dag. Mandag, tisdag, torsdag, fredag kommer ikke bussen før 1745 ca, og jeg er ikke hjemme før kvart over 6, heeldigvis er vi ferdige klokka 12 på onsdager!! Maten på skolen er forresten også veldig god, varmmat hver dag, forrett, hovedrett og dessert, sluurp ❤

Fransk er veldig vanskelig, men skjønner mer og mer for hver dag. faktisk noen som syntes jeg snakket bra fransk :O Skjønte sikkert hva jeg sa;) men merker at det er litt fremgang, men det må jobbes for. Oversetter nå de fleste tekstene til norsk (ved hjelp av min kjære lommeordbok) og det tar på kreftene. Den første teksten, SVT, «naturfag» tok rundt 2 timer å oversette, ett A4 ark med tekst. Så det tar på kreftene, og derfor har jeg sovet etter skolen noen dager før middag, fordi jeg er så sliten. Har hatt hjemlengsel etter alle dere der hjemme ett par dager også, men det går over, og jeg har det veldig bra her!!

Nå i denne helga var vi hele dagen på 20års bryllupsdag til venner av familien, på en vingård! veldig fransk og fint, og det var koslig. Pappa: familien hadde en 2 terriere, nyyydelige hunder!! Sånn kan vi gjerne gå for ;)!!!! Brugdommen jobber som slakter, så fikk smakt sinnsykt mye forskjellig  kjøtt, aner ikke hvor mange retter det var. Både and, kalv og fisk og svin, og en veldig god blodbølse (faktsk :O<3).

Bilde

Bilde

Mine fine vertsforeldre!!!

Bilde

Bilde

På søndag var vi hele dagen på bursdag til ett «søskenbarn», var ganske sliten etter hele uka, og dagen før, men var å veldig hyggelig! Der spiste vi også and, litt rart, men godt.

Nå må skal vi straks spise middag 🙂 skal prøve å huske å oppdatere!

har forresten begynt på fotball her, for et seniorlag, og skal på fredag på min første øving for harmonien, et «orkester» !

4 thoughts on “11 dager !!

  1. så bra rachel :)) godt å hør du trives å har det bra. artig at du e med på aktiviteter da :)) følge bloggen no ja :)) klemz ❤

  2. herlig. Dette så skikkelig spennende ut. For noen herlige «forledre» du har fått!:=). Kos dæ godt. Bli moro å se mer etterhvert. Tredje året gitt.. Fått pakken enda? Kleeemmer fra mamma og pappa.. Og Richard og Sebastian og Erica. ))

Legg igjen en kommentar

