04.10.13 og de siste to ukene

Da er det faktisk oktober, tida går fort, men samtidig sakte. Fransken går sakte framover for hver dag, heldigvis 🙂 Noen ganger klarer jeg å si mye, mens andre ganger ikke. Småord går mye i surr, og det gjør også bøyninger, men nå begynner jeg faktisk å forstå litt

Image

utsikt over Saint Germain du salembre

Image

meg, (trener fortsatt 🙂

Image

huset mitt 😀

Image

fra rommet mitt 

Og franskmenn banner forresten (mye), Puttahh (putain) sier alle  virkelig  i sånn annenhver setning haha, x) vi har matte, puttahh, «sentrer ballen feil»= puttahh

 mais, 

På mandag så byttet jeg faktisk klasse, fra terminale S (realfag 3klassen!!!:S) til premiere S (realfag 2klassen), Og nå skjønner jeg faktisk noe på skolen 😀 meen også trist å bytte etter å ha gått i en annen klasse i 3 uker, og faktisk fått venner der, og endelig begynt å bli kjent med alle, skolen, planen. På mandag startet jeg derfor «helt» pånytt, og var ny jente igjen, og den første uka er tøff, når man ikke kjenner noen igjen, ikke vet noe om hvordan ting er osvosvosv, meen det har heldigvis blitt bedre og bedre hver dag, og klassekameratene mine er greie, heureusement! 🙂 (har ikke spist alene osv) 🙂

 

forrige helg dro jeg på besøk til Megan, som er utvekslingsstudent her også, og vi lagde crepes, yummy, 

Image

På onsdager, med min nye timeplan, har jeg bare 1 time, klokka 11, men bussen går uansett klokka 7.15 så ventet litt over tre timer på skole før timen, såå da gikk jeg faktisk en tur til litt utenfor Riberac, byen der skolen min ligger, og deretter til en stor «mat/altmuligbutikk»  og handlet skrivebøker og liknende, og hørte på musikk, OGså tok jeg mange bilder, så her er nærområdet mitt: 🙂

Image

stoppskilt overalt!

Image

Image

 

Image

tok lenger tid enn 1 min xp

Image

Her er byen ferdig

Image

Velkommen til Riberac 🙂

 

Idag var det skole som normalt, men var/er ferdig klokka 1530, meens bussen ikke kommer før klokka 1745ca, så jeg og Mari Sophie , utvekslingsstudent også fra Tyskland) (vi går ikke i samme klasse) (og vi snakker fransk sammen!! 🙂 ) gikk til Riberac for å «se på byen » første gang jeg virkelig har gått der, oogså kjøpte jeg meg une eclaire, på et boulangerie! ett bakeri, viiirkelig franskt 😀 

Etter det gjorde jeg faktisk mattelekser, som jeg nå skjønner (litt vertfall) :O:D:D 

Ellers så har jeg sykla (sykkeltur i Frankrike) 

Rart å tenke på at det er kaldt hjemme i Norge nå, for her er det ikke så verst temperatur, regner nå, men er fortsatt så varmt at man ikke bruker jakke 😉 Trives og har det fortsatt bra, selv om jeg savner dere der hjemme, familien min her er veldig grei!!!  

Image

I morgen og på søndag så er det AFS-Weekend, gleder meg!! Blir morsomt å treffe de andre AFSerne, osvosv 😀 Opp klokka 0745 i morra

 

jaja, à bientôt 🙂 Håper dere har det fint i Norge å 

Image

3 thoughts on “04.10.13 og de siste to ukene

  1. Så utrolig flott du skriv Rachel! Ser ut som du har det bra og veit å ta dæ frem, og fortsatt e dæ sjøl, veldig bra! ;)) Massevis av lykke te i den nye klassen din, tenke på dæ, stor klæm!;)

    • Tusen takk, det går bare ber og ber 😃 helt enig, mammafotograf ja 😊 og dåkker må bli med en tur når æ kjæm rebake å da ! 💕 tenke på dåkker å

  2. Va no med på hytta i selbu forrige helg, og veit no veien både dit og kan turen te våttåfjellet.. koselig altså!;) Så mamma hadd tatt masse fine bilda av dæ der, hu bør nok vurdere å bli fotograf !;))

Legg igjen en kommentar

